Showing posts with label jack and ariette van osnabrugge. Show all posts
Showing posts with label jack and ariette van osnabrugge. Show all posts

Thursday, February 18, 2010

the making of the "Leen Weber Prijs"

Remember the post from long ago about my work on jewellery for an assignment? (If you don't remember you can check it here.) Finally I finished the jewellry for this assignment. The result are 12 casted silver "awards" for The Ford Taunus M club Nederland. It took a lot of work but there you have it, beautiful silver pins to ware for special occasions. They are called the  "Leen Weber prijs" translating into "Leen Weber award", dedicated to the remarkable member Leen Weber  who passed away some years ago after a tragic car accident while on it's way to a car show in Germany.
Below some photo's of the total proces.

Herinner je een post die ik een lange tijd geleden deed over mijn werk aan een sieraden opdracht? (als je het niet meer weet kun je het hier weer terug lezen) Ik heb deze opdracht eindelijk afgerond! Het resultaat zijn 12 gegoten zilveren "prijzen" voor de Ford Taunus M club Nederland. Het heeft wat voeten in aarde gehad maar hier zijn ze dan, mooie zilveren spelden die te dragen zijn voor speciale momenten of club evenementen. De speld heet de "Leen Weber Prijs" vernoemd naar het markante lid van de club, Leen Weber hij overleed op tragische wijze na een ernstig auto-ongeluk op weg naar een autobeurs in Duitsland.
Hieronder een aantal foto's van het proces van het maken van de sieraden.


First some sketches for orientating which way I wanted to go.

Eerst wat schetsen om te bepalen welke richting ik op wilde.

   

Then more specific to define the definitive design, also in collaboration with the car club, so they also had a choice.

Dan iets specifieker om te definiƫren hoe het uiteindelijke sieraad eruit komt te zien, ook in overleg met de autoclub, waar zij zich in kunnen vinden.

After that on to the more labor intensive work, during my visit to Jack en Ariette van Osnabrugge who kindly lend me some time and attention in their beautiful workspace in Amsterdam.

Toen het meer arbeidsintensieve werk, tijdens mijn bezoek aan Jack en Ariette van Osnabrugge die zo aardig waren om mij wat ruimte en advies te geven in hun prachtige atelier in Amsterdam.



The mold is almost finished, composed of three layers and all it needs now is some more filing from the edges to make it look more like one piece.

De mal is bijna af, samengesteld uit drie lagen, alles wat ik op dit punt nog moet doen is alle randen netjes vijlen, zodat het er meer uitziet als een stuk.
 


On to the silver caster, who made with my mold some beautiful silver jewellery pieces.

Op naar de zilvergieterij, die mijn mal omtoverde een aantal prachtige zilveren sieraden.


And this is what the finished pins look like all together after the casting, I couldn't be happier the day I got those. The changes in the color of the hair in the second photo are caused by lightfall, they all look alike in real life.

En dit is hoe het de spelden eruit zagen nadat ik ze kreeg van de zilvergieterij, ik was zo blij de dag dat ik ze kreeg. Het verschil in kleur van het haar in de tweede foto komt door de lichtval,dus wees niet ongerust ze zien er allemaal hetzelfde uit.


After all this work on to my friend, Silvian de Jager designer at Crystallize with a previous study of engraving, who engraved the name of the award on the silver pins.

Toen op naar mijn vriend, Silvian de Jager ontwerper bij Crystallize met een vorige opleiding tot graveur, hij graveerde de naam van de prijs op de zilveren spelden.



To make the picture complete I also ordered costum designed beautiful jewellery-boxes from Denmark with the logo of the car club, made from black wood with black velvet interiour and a also outer-box with the same logo to protect the wooden box.

En om het plaatje compleet te maken heb ik in Denemarken speciale sieraden doosjes laten bedrukken met het logo van de club, ze zijn gemaakt van zwart gelakt hout en gevoerd met zwart velours. Het hele doosje word beschermd door een "om-doosje" met hetzelfde logo.




And last the moment the first two award where given to members of the club. They where happy I heard ;)

En als laatste het moment waarop de eerste twee awards werden uitgereikt aan leden van de club. Ik hoorde dat ze wel blij waren met hun prijs ;)

Monday, April 20, 2009

Amsterdam !

This weekend I spend a day visiting and working in Amsterdam. It's always a long trainride to Amsterdam but it really is worth the travel. On the way to Amsterdam the train passed trough fields with tulip flowers for growing the tulip bulbs you buy in the store or at you local flower shop. It really is an unreal site, so much flowers in such a plain landscape, This time most of the bulbs have already had flowers but there still was a lot to see. I made a short movie while looking trough the window of the train.

Dit weekend heb ik een dag in Amsterdam rondgelopen en gewerkt. Het is altijd zo'n lange treinreis naar Amsterdam maar het is zeker de moeite waard. Op weg naar Amsterdam zag ik vanuit de trein dat we door velden van tulpenbollen reden waarvan er nog veel in bloei stonden. De velden worden gebruikt voor het telen van de tulpenbollen die je in je winkel of bloemenwinkel kunt kopen. Het is echt een bijzonder tafereel om door het landschap te reizen met de trein, zoveel bloemen in zo'n eenvoudig landschap, in deze tijd zijn de meeste bloemen al uitgebloeid maar er was zeker nog genoeg te zien. Ik heb een kort filmpje gemaakt door het raam van de trein.



Once in Amsterdam I visited former teacher and goldsmith Jack and his wife (also goldsmith) Ariette van Osnabrugge. They are such sweet people! They have a lovely atelier in the middle of amsterdam next to the bloemgracht. Be sure to also take a look at their site

Eenmaal in Amsterdam ging in op bezoek bij mijn voormalige leraar en goudsmid Jack en zijn vrouw (ook goudsmid) Ariette van Osnabrugge. Ze zijn zulke lieve mensen! ze hebben een prachtig atelier in het midden van Amsterdam aan de bloemgracht. Kijk ook zeker even op hun website


I visited them because I have an assignment for a piece of jewelry, and since I am not a goldsmith (I did followed a short course at Jack and Ariette atelier) I don't have any Goldsmith apliances. I decided to call them and they where so kind to let me use their tools and workspace for the jewelry. It really helped me a lot!

Ik bezocht ze omdat ik een opdracht gekregen heb om een sieraad te ontwerpen en maken, en omdat ik geen goudsmid ben (ik heb wel een cursus gevolgd bij Jack en Ariette)Ik heb daardoor zelf geen gereedschap en ruimte hiervoor. I besloot ze op te bellen en ze waren zo aardig dat ik bij hen langs kon komen en gebruik mocht maken van hun atelier en gereedschap. Het heeft echt heel veel geholpen!

Here are some some photo's of my work and their workshop.

Hier zijn wat foto's van mijn werk en hun werkplaats.




At the end of the day the work wasn't done but I got quite far. I still needed to finish a lot of things so I took it home. And the sweet Jack and Ariette lend me some wonderful files and I bought some sanding paper to finish it of.

Aan het einde van de dag was ik al wel een eind gekomen maar het sieraad was nog lang niet af. Dus ik besloot het mee naar huis te nemen. De lieve jack en Ariette hebben me een aantal vijlen geleend en ik heb ook wat schuurpapier gekocht om het thuis af te kunnen ronden.



When I finish this prototype I will pay a visit to an moulding shop that can cast it in silver (i'm making more then one) I will tell you more about that when I have finished this model.

I really want to try to cast it in eco or fair trade silver but I can't seem to find any eco or fairtrade silver. If you have any suggestions or tips please let me know!

Wanneer ik dit prototype af heb ga ik een bezoek brengen aan een gieterij die dit sieraad in zilver kan gieten. (ik maak er meer dan een) Ik zal daar meer over vertellen als ik dit model klaar heb.

Ik wil heel graag het sieraad in eco of fairtrade zilver laten gieten maar ik kan maar geen eco of fairtrade zilver vinden. Als iemand suggesties of tips heeft hierover, laat het me weten!