Showing posts with label amsterdam. Show all posts
Showing posts with label amsterdam. Show all posts

Thursday, February 18, 2010

the making of the "Leen Weber Prijs"

Remember the post from long ago about my work on jewellery for an assignment? (If you don't remember you can check it here.) Finally I finished the jewellry for this assignment. The result are 12 casted silver "awards" for The Ford Taunus M club Nederland. It took a lot of work but there you have it, beautiful silver pins to ware for special occasions. They are called the  "Leen Weber prijs" translating into "Leen Weber award", dedicated to the remarkable member Leen Weber  who passed away some years ago after a tragic car accident while on it's way to a car show in Germany.
Below some photo's of the total proces.

Herinner je een post die ik een lange tijd geleden deed over mijn werk aan een sieraden opdracht? (als je het niet meer weet kun je het hier weer terug lezen) Ik heb deze opdracht eindelijk afgerond! Het resultaat zijn 12 gegoten zilveren "prijzen" voor de Ford Taunus M club Nederland. Het heeft wat voeten in aarde gehad maar hier zijn ze dan, mooie zilveren spelden die te dragen zijn voor speciale momenten of club evenementen. De speld heet de "Leen Weber Prijs" vernoemd naar het markante lid van de club, Leen Weber hij overleed op tragische wijze na een ernstig auto-ongeluk op weg naar een autobeurs in Duitsland.
Hieronder een aantal foto's van het proces van het maken van de sieraden.


First some sketches for orientating which way I wanted to go.

Eerst wat schetsen om te bepalen welke richting ik op wilde.

   

Then more specific to define the definitive design, also in collaboration with the car club, so they also had a choice.

Dan iets specifieker om te definiëren hoe het uiteindelijke sieraad eruit komt te zien, ook in overleg met de autoclub, waar zij zich in kunnen vinden.

After that on to the more labor intensive work, during my visit to Jack en Ariette van Osnabrugge who kindly lend me some time and attention in their beautiful workspace in Amsterdam.

Toen het meer arbeidsintensieve werk, tijdens mijn bezoek aan Jack en Ariette van Osnabrugge die zo aardig waren om mij wat ruimte en advies te geven in hun prachtige atelier in Amsterdam.



The mold is almost finished, composed of three layers and all it needs now is some more filing from the edges to make it look more like one piece.

De mal is bijna af, samengesteld uit drie lagen, alles wat ik op dit punt nog moet doen is alle randen netjes vijlen, zodat het er meer uitziet als een stuk.
 


On to the silver caster, who made with my mold some beautiful silver jewellery pieces.

Op naar de zilvergieterij, die mijn mal omtoverde een aantal prachtige zilveren sieraden.


And this is what the finished pins look like all together after the casting, I couldn't be happier the day I got those. The changes in the color of the hair in the second photo are caused by lightfall, they all look alike in real life.

En dit is hoe het de spelden eruit zagen nadat ik ze kreeg van de zilvergieterij, ik was zo blij de dag dat ik ze kreeg. Het verschil in kleur van het haar in de tweede foto komt door de lichtval,dus wees niet ongerust ze zien er allemaal hetzelfde uit.


After all this work on to my friend, Silvian de Jager designer at Crystallize with a previous study of engraving, who engraved the name of the award on the silver pins.

Toen op naar mijn vriend, Silvian de Jager ontwerper bij Crystallize met een vorige opleiding tot graveur, hij graveerde de naam van de prijs op de zilveren spelden.



To make the picture complete I also ordered costum designed beautiful jewellery-boxes from Denmark with the logo of the car club, made from black wood with black velvet interiour and a also outer-box with the same logo to protect the wooden box.

En om het plaatje compleet te maken heb ik in Denemarken speciale sieraden doosjes laten bedrukken met het logo van de club, ze zijn gemaakt van zwart gelakt hout en gevoerd met zwart velours. Het hele doosje word beschermd door een "om-doosje" met hetzelfde logo.




And last the moment the first two award where given to members of the club. They where happy I heard ;)

En als laatste het moment waarop de eerste twee awards werden uitgereikt aan leden van de club. Ik hoorde dat ze wel blij waren met hun prijs ;)

Monday, January 11, 2010

woke up from Hibernating!

Hello Hello,
you must have thought I was completely off the radar! Don't worry, nothing serious! To be honest, I was a bit tired and wanted to go into hibernation. But now after having a break from blogging for some weeks and with the start of 2010 I have found the blogging spirit again and I'm here for a fresh start! I will start with a short catch up of the last couple of weeks.
I visited the lovely Daniela Pais and spoke about some very interesting projects we might stick our noses into. After that I had an exhibition in Capital Amsterdam! Which went great and left me with a lot of interesting contacts and lovely people with interesting stories. We also went for a short trip to neighbouring country Belgium for a short weekend. And we ofcourse celebrated Christmas and Newyears with our loved ones and family, it was very nice. So to keep it fresh and short a visual catch up from the past weeks!

Hallo Hallo,
jullie moeten wel gedacht hebben dat ik van de radar verdwenen was! Maak je geen zorgen, er was niets ernstigs! Om eerlijk te zijn, ik was een beetje moe en had zin om een winterslaap te houden. Maar nu na een aantal weken een pauze van het bloggen en met de start van 2010 heb ik weer de blogkriebels en ben ik er weer voor een verse start in dit nieuwe jaar! Ik zal beginnen met een korte samenvatting van de afgelopen weken. Ik bezocht de inspirerende Daniela Pais en sprak met haar over een aantal erg interessante projecten waar we wellicht onze neuzen in gaan steken. na dit avontuur had ik een tentoonstelling van "leaves Impression" in de hoofdstad, Amsterdam, wat helemaal goed ging en me een hoop nieuwe en interessante contacten heeft gegeven! we zijn nog even kort naar België geweest voor een kort weekendje. En natuurlijk heb ik ook heerlijk Kerst en Oud en Nieuw gevierd met mijn vrienden en familie. Dus om het fris en kort te houden hier een visuele samenvatting van de afgelopen weken!

My visit to Daniela Pais and her husband in Eindhoven, they both are so driven and friendly! We played a game of domino after lunch, so sweet!

Een aantal foto's van mijn bezoek aan Daniela Pais en haar man in Eindhoven, ze zijn beiden zo vriendelijk en gedreven! Na de lunch was er tijd voor een spelletje domino, zo schattig!



Here are some photo's from the opening of the exhibition in Amsterdam where "leaves Impression" also featured.

Hier een aantal foto's van de opening van de tentoonstelling in Amsterdam waar "leaves Impression" ook te zien was.


for a short weekend me and my love went to Belgium to visit the beautiful city of Brugge and Oostende which has a beautiful beach.

Voor een kort weekend zijn we even naar belgie geweest om te ontspannen in de mooie stad Brugge en heel kort even in Oostende waar een prachtig strand is.

Street art in Brugge which say's "hou de liefde in ere" which translates into "keep the love alive".

Een prachtige calligrafie op de muur in Brugge waarop staat, "Hou de liefde in ere".
Beautiful old chocolate moulds for making bon-bons and chocolate artwork in the chocolate museum in Brugge.

Prachtige antieke chocolade vormen voor het maken van bon-bons en chocolade kunst in het chocolade museum in Brugge.

In Oostende we saw snow on the beach! That was the first time I ever saw that!
In Oostende zagen we sneeuw op het strand! Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit ooit zag!


Christmas and New year where also nice. Lot's of lights, presents, lovely food, stories and beautiful fireworks to top it all.

Kerst en Oud en Nieuw waren heel fijn. Veel lichtjes, kadootjes, heerlijk eten, verhalen en prachtig vuurwerk om het af te sluiten.

Wednesday, November 25, 2009

short short

I don't have a lot of time to write this, but I wanted to let you know that tomorrow I will be having an opening of a new exhibition in Amsterdam of my newest collection "leaves Impression"! I'm very excited about it, and I will let you know more soon! Soon I'm also going to post some pictures off my meetup with interesting designer Daniela Pais. To check out more of the newest exhibition, look here, you can still come to the opening of this event, you only have to let them know that you're coming! When I have a little more time I will post about a lot of interesting things I've been doing! So soon more!

Ik heb niet veel tijd om deze post te schrijven maar ik wilde toch even laten weten dat ik morgen een opening heb van een nieuwe tentoonstelling waar ik aan meedoe waar mijn nieuwste serie "leaves Impression"te zien zal zijn, in Amsterdam. Ik ben er erg enthousiast over, ik zal er binnenkort meer over vertellen! Ik zal ook binnenkort ook een aantal interessante foto's posten van mijn ontmoeting met interessante ontwerpster Daniela Pais! Om meer te weten te komen over de nieuwste expositie bekijk even deze link. Als je nog aanwezig wilt zijn op de opening meld je even aan en je bent zeker welkom! Wanneer ik iets meer tijd heb zal ik zeker een aantal dingen posten om te laten zien waar ik allemaal mee bezig ben geweest de laatste tijd, dussss snel meer!

Monday, November 16, 2009

Beyond green 2009

On monday the 9th of november I did my second exhibition of the newest collection "leaves Impression" during a symposium called "beyond green" at the "International Fashion Centre" in Amsterdam. It was a very interesting day, lot's of interesting speakers and it was also nice to talk with the other artists present there. Here are some pictures off that day. Also some other sites and blogs reported about this exhibition so take a look on the other sites from which most of them also have some images from my newest collection. First link is the hiphonest blog about the exhibition and of course other projects they do. Also "modebewust.nl" wrote a interesting things about this exhibition and lecture day. And If you want to see me with my eyes closed, go and look! There are a lot of pictures of the whole day here. It was a fun day and it is always fun to work with Ingrid and Annouk who where the organisers of this exhibition.

Op maandag 9 november heb ik mijn tweede expositie van mijn nieuwste collectie "leaves Impression" gedaan gedurende het symposium "Beyond Green" in het "International Fashion Centre" in Amsterdam. Het was een erg intressante dag, veel intressante sprekers en het was ook erg leuk om te praten met de andere ontwerpers aanwezig daar. Hieronder een aantal foto's van de dag. Een aantal andere sites en blogs hebben ook geschreven over deze expositie dus kijk vooral ook even naar de volgende links, hier staan in de meeste gevallen ook foto's van mijn collectie. De eerste link is van hiphonest hier beschrijven ze de expositie en een aantal van de geexposeerden, erg intressant om te lezen en te zien. Verder heeft modebewust.nl een interessant stuk geschreven over de gehele dag. Daarnaast als je me met m'n ogen dicht wilt zien moet je deze link even bekijken, haha! Verder kun je alle andere foto's gemaakt die dag hier bekijken. Kortom het was een leuke dag en ik vond het leuk om weer eens met Ingrid en Annouk te werken, zij hebben ervoor gezorgd dat de expostitie er zo mooi uit zag, als organisatoren hebben ze mooi werk verricht. En binnenkort verschijnt er weer een nieuwe column bij hetmediaplein.nl. Daarover later meer!



Tuesday, July 28, 2009

terug van Modefabriek!

I've just returned the two day event "Modefabriek" In Amsterdam RAI and i'm ready to show some pictures and a small movie i've made! The event was big, very big, i even got a bit lost the first day trying to find my way out again, i've made a short impression of the event. Watch the movie also at hiphonest, the company who invited me to the event. The necklace that was damaged and made again is also shown, the new made version is shown last of all the pictures.

Ik ben net terug gekomen van de tweedaagse beurs "modefabriek" wat werd gehouden in Amsterdam RAI. De beurs was groot, heel groot! Ik ben zelfs de eerste dag een beetje verdwaald toen ik weer naar buiten probeerde te komen. Ik heb een aantal foto's te laten zien en een klein filmpje wat ik heb gemaakt. Bekijk het filmpje ook gelijk op hiphonest, daar kun je ook gelijk meer over ze vinden, hiphonest heeft mij en nog een aantal mensen uitgenodigd om op de beurs te staan. De ketting die helaas beschadigd was en opnieuw heb gemaakt is ook op de beurs te zien geweest, de laatste foto is van de nieuw gemaakte ketting.







Thursday, July 23, 2009

spannend en leuk!

Exciting news!

My graduational work is going to be showed in Amsterdam during a two day event called "modefabriek" coming sunday and monday (26th and 27th of juli) check the website for more info. I will try to be there so i can chat with everyone who is interested in my work.
In the mean time one of my jewelry pieces was sadly damaged, so i'm now working hard to make a second one. I hope i will get it done in time for the exhibition in Amsterdam! I'll keep you updated!

Leuk Nieuws!

Mijn afstudeerwerk word komende zondag en maandag (26ste en 27ste juli) tentoongesteld in Amsterdam tijdens een twee dagen durende beurs genaamd "modefabriek" check de website voor meer info. Ik probeer er zelf ook te zijn zodat ik een praatje kan maken met iedereen die geïnteresseerd is.
Ondertussen is een van mijn sieraden uit de zaaisieraden-serie helaas beschadigd geraakt. Nu ben ik dus hard aan het werk om een nieuw exemplaar te maken. Ik hoop dat ik het op tijd af heb voor de tentoonstelling in Amsterdam.


And now for a break some fun and beautiful stuff!
first a hot-air balloon festival played of in a timelapse, it's so sweet!


En nu als ontspanning wat leuke en mooie dingen!
Als eerste een hete-lucht ballon festival wat versneld wordt afgespeeld, het is zo lief!



Then the sweetest short movie! It's about storks and a clouds, again so nice!
En dan een super schattige korte film! Het gaat over ooievaars en wolken, ook al zo lief!



And also a beautiful dreamy surrealistic nice short movie about a girl.

Ook een mooi dromerig surrealistisch filmpje over een meisje.

Le Sens Propre from Cisma on Vimeo.

Monday, April 20, 2009

Amsterdam !

This weekend I spend a day visiting and working in Amsterdam. It's always a long trainride to Amsterdam but it really is worth the travel. On the way to Amsterdam the train passed trough fields with tulip flowers for growing the tulip bulbs you buy in the store or at you local flower shop. It really is an unreal site, so much flowers in such a plain landscape, This time most of the bulbs have already had flowers but there still was a lot to see. I made a short movie while looking trough the window of the train.

Dit weekend heb ik een dag in Amsterdam rondgelopen en gewerkt. Het is altijd zo'n lange treinreis naar Amsterdam maar het is zeker de moeite waard. Op weg naar Amsterdam zag ik vanuit de trein dat we door velden van tulpenbollen reden waarvan er nog veel in bloei stonden. De velden worden gebruikt voor het telen van de tulpenbollen die je in je winkel of bloemenwinkel kunt kopen. Het is echt een bijzonder tafereel om door het landschap te reizen met de trein, zoveel bloemen in zo'n eenvoudig landschap, in deze tijd zijn de meeste bloemen al uitgebloeid maar er was zeker nog genoeg te zien. Ik heb een kort filmpje gemaakt door het raam van de trein.



Once in Amsterdam I visited former teacher and goldsmith Jack and his wife (also goldsmith) Ariette van Osnabrugge. They are such sweet people! They have a lovely atelier in the middle of amsterdam next to the bloemgracht. Be sure to also take a look at their site

Eenmaal in Amsterdam ging in op bezoek bij mijn voormalige leraar en goudsmid Jack en zijn vrouw (ook goudsmid) Ariette van Osnabrugge. Ze zijn zulke lieve mensen! ze hebben een prachtig atelier in het midden van Amsterdam aan de bloemgracht. Kijk ook zeker even op hun website


I visited them because I have an assignment for a piece of jewelry, and since I am not a goldsmith (I did followed a short course at Jack and Ariette atelier) I don't have any Goldsmith apliances. I decided to call them and they where so kind to let me use their tools and workspace for the jewelry. It really helped me a lot!

Ik bezocht ze omdat ik een opdracht gekregen heb om een sieraad te ontwerpen en maken, en omdat ik geen goudsmid ben (ik heb wel een cursus gevolgd bij Jack en Ariette)Ik heb daardoor zelf geen gereedschap en ruimte hiervoor. I besloot ze op te bellen en ze waren zo aardig dat ik bij hen langs kon komen en gebruik mocht maken van hun atelier en gereedschap. Het heeft echt heel veel geholpen!

Here are some some photo's of my work and their workshop.

Hier zijn wat foto's van mijn werk en hun werkplaats.




At the end of the day the work wasn't done but I got quite far. I still needed to finish a lot of things so I took it home. And the sweet Jack and Ariette lend me some wonderful files and I bought some sanding paper to finish it of.

Aan het einde van de dag was ik al wel een eind gekomen maar het sieraad was nog lang niet af. Dus ik besloot het mee naar huis te nemen. De lieve jack en Ariette hebben me een aantal vijlen geleend en ik heb ook wat schuurpapier gekocht om het thuis af te kunnen ronden.



When I finish this prototype I will pay a visit to an moulding shop that can cast it in silver (i'm making more then one) I will tell you more about that when I have finished this model.

I really want to try to cast it in eco or fair trade silver but I can't seem to find any eco or fairtrade silver. If you have any suggestions or tips please let me know!

Wanneer ik dit prototype af heb ga ik een bezoek brengen aan een gieterij die dit sieraad in zilver kan gieten. (ik maak er meer dan een) Ik zal daar meer over vertellen als ik dit model klaar heb.

Ik wil heel graag het sieraad in eco of fairtrade zilver laten gieten maar ik kan maar geen eco of fairtrade zilver vinden. Als iemand suggesties of tips heeft hierover, laat het me weten!